Rijangst
Watervrees.
Rijangst bij regen
Wordt jij ook opeens de slechtste motorrijder bij regen? Heb jij ook het gevoel dat je niet meer zelf de motor bediend, maar dat de motor zelf rijdt? Sta jij helemaal strak van de spanning als het begint te spetteren? Je bent niet de enige. Heel veel mensen ervaren spanning en angst als de weersomstandigheden veranderen en de hemelsluizen worden opgezet En dat is goed. Angst is goed.
Doordat we angst ervaren, kunnen we gevaar herkennen en kunnen we voorkomen dat we gewond raken. Wat niet goed is, is als de angst zo groot is dat we niet meer in staat zijn om te doen wat we moeten doen. Als de angst ons belemmerd het waargenomen gevaar de baas te kunnen. In deze blog wil ik uitleggen hoe je angst herkent en wat je eraan kunt doen om tijdens de regen een goede motorrijder te blijven.
Angst is een emotie
In mijn vorige blog heb je al kunnen lezen wat er niet zoveel veranderd als je gaat motorrijden. Zolang je ver vooruit blijft kijken (waardoor je op tijd kunt anticiperen) en zorgt dat je banden in goede conditie zijn, kan je niet zo heel veel gebeuren. Maar dit zijn zaken die altijd belangrijk zijn. Als het droog weer is, moet je op de motor ook ver vooruit kijken en zorgen dat je banden voldoende spanning en profiel hebben. En toch voelt rijden in de regen anders. Het woord ‘voelt’ is hierbij het belangrijkste. De motor voelt namelijk niet zoveel. Het grote verschil zit hem dus in de berijder en dat ben jij. Als het gaat regenen neemt de spanning bij de berijder vaak toe. Afhankelijk van de ervaring van de motorrijder zal deze spanning korter of langer aanhouden.
Herken angst en spanning
De spanning leidt tot verstarring. Dit kun je herkennen aan het hard knijpen in de handvatten, naar beneden richten van de blik, en het optrekken van de schouders (hoofd tussen de schouders). Volgens Spiegel (2014) moet je kleine bewegingsoefeningen doen als je de verstarring bemerkt:
Bewegingsoefeningen
Als je merkt dat je gespannen op de motor zit, is het belangrijk deze spanning te lijf te gaan. Door spanning in je lijf ga je slecht rijden. Als motorrijder heb je geleerd om de krachten die op de motor werken, te controleren. Denk bijvoorbeeld aan centrifugaal krachten en gyroscopische krachten. Deze krachten kun je niet meer goed begeleiden als je gespannen bent. Daarbij zorgt spanning ervoor dat je niet meer ver vooruit kijkt waardoor anticiperend tijden stopt. De volgende oefeningen zorgen er voor dat de spanning wegvloeit.
- Als je bewust bent geworden van het harde knijpen in de handvatten, vouw je de handen even helemaal open. Daarna hou je de handvatten losjes vast waarbij je vingers licht gekromd om de handvatten zitten.
- Hef je hoofd op (kin omhoog, borst vooruit) en kijk ver vooruit
- Bij bochten moet je je hoofd voor het instuurmoment al meedraaien in de richting van de bocht (kijken waar je heen wilt)
- Op dezelfde manier bij het naderen van een bocht je schouders meedraaien in de richting van de bocht (naarmate je in de bocht schuin gaat hangen zal die beweging veranderen omdat we bij het rijden van bochten geleerd hebben dat de schouder, die zich aan de binnenkant van de bocht bevindt, naar voren verplaatst moet worden)
- Als je gaat remmen, lekker rechtop gaan zitten en je hoofd rechtop houden
- Af en toe de schouders op en neer halen
- Af en toe je hoofd losjes op de borst laten vallen
- Af en toe je zitvlak een ogenblik ontlasten en daarna met ontspannen zitvlakspieren weer ‘diep’ in het zadel gaan zitten
Rijden in de regen
Als je deze bewegingsoefeningen toepast, zul je een stuk relaxter op de motor zitten. Voor de volledigheid nog even de basisregels voor het rijden van bochten bij regen (Spiegel, 2014):
- De bochten geleidelijk inzetten, steeds in een zo groot mogelijke bochtstraal rijden (de regenlijn)
- Nadrukkelijk anticiperend rijden en een bewegingsontwerp voor een zo groot mogelijke ruimte ontwerpen om knikken in de rijlijn te vermijden
- Vroegtijdig gas dicht en zacht, maar vooral tijdig remmen en zorgen dat je op tijd, voor het inzetten van de bocht, klaar bent met remmen
- Bij het uitrijden van de bocht met gevoel accelereren en blijven denken aan de zijdelingse krachten die nog op kunnen treden. De regel van oude rotten in het vak: ‘bij regen liever alles eerder in een hogere versnelling dan normaal”
Tot slot
Rijden in de regen is niet heel veel anders dan rijden met droog weer. De natuurkunde is nog steeds hetzelfde. En toch zijn we extra alert. Terecht of niet, luister altijd goed naar jezelf. In deze blog heb je kunnen lezen hoe je om kunt gaan met spanningen op de motor. Maar dat betekent niet voor iedereen dat de angst voor rijden in de regen gelijk afneemt. Je zult dit moeten oefenen. Tijdens iedere bui een beetje. Als angstcoach kan ik je daar natuurlijk bij helpen, maar je kunt zelf ook heel veel doen. Zoek jouw eigen grens op, maar ga er pas overheen als dat goed voelt.
Bronvermelding
Spiegel, B. (2014). Motortraining Iedere Dag. Alkmaar: De Alk bv.